نخستین نغمه‌ی عاشقانه

طبق باورهای سومریان پادشاه وقت،هر سال می‌بایست با یکی از کاهنه‌هایی که خود را وقف ایننه،ایزدبانوی عشق و باروری مرده بود،ازدواج کند تا از باروری خاک و زاد و ولد زنان کاسته نشود.جشن‌های این روز فرخنده سال‌به‌سال پرشکوه‌تر و در نخستین روز سال نو برپا می‌شدند.سرودی که بر این لوحه کوچک(ثبت شده به شماره 2461 درموزه شرق‌شناسی استانبول) نوشته شده است،به احتمال قوی در یکی از این آیین‌های آغاز سال به وسیله عروس برگزیده شاه شوسین خوانده شده است.این قطعه بی‌شک برای این سروده شده که هنگام برگزاری آیین مذهبی ازدواج مقدس خوانده شود.متن سومری،ترجمه انگلیسی و تفسیر آن را ساموئل کریمر به کمک خانم سیگ،یکی از متصدیان الواح موزه استانبول،در مجله انجمن تاریخ ترکیه(جلد 16، ص 345) چاپ کرد.
متن سرود:
ای داماد،محبوب دل من،
زیبایی تو بی‌مانند است و تو در نزد من شیرین تر از انگبینی،
ای شیر،محبوب دل من،
زیبایی بی‌مانندت چون عسل شیرین است.
تو مرا گرفتار کرده‌ای،بگذار لرزان در برابرت بایستم،
ای داماد،تو مرا به حجله خواهی برد،
دل در گرو تو دارم،بگذار لرزان در برابرت بایستم،
ای شیری که مرا به حجله عروسی خواهی برد.
ای داماد،بگذار تو را نوازش کنم،
نوازش گرانبهای من از عسل گواراتر است،
بگذار از زیبایی خیره کننده‌ات بهره‌مند گردم،
ای شیر،بگذار نوازشت کنم،
نوازش دلپذیر من از عسل گواراتر است.
ای داماد!تو کام خود را از من گرفته‌ای،
به مادرم بگو تا تو را عطر ببخشاید،
و پدرم هدایای بسیار تو را ارزانی دارد.
روح تو،من می دانم کجا روح تو را شاد سازم،
ای داماد،تا سحر در خانه ما بخواب،
دل تو،من می دانم کجا دل تو را شاد کنم،
ای شیر،تا سحر در خانه ما بخواب.
ای که مرا دوست داری،
مرا بنواز!
ای سرور من،ای خدای نگهبان من!
ای شوسین،که شادی دل انلیل از توست
مرا بنواز!
جایگاه تو زیبا و چون عسل است،از آن دست برندار،
چون جامه گیشبان بر آن بنه،
دست خود را چون جامه گیشبان‌سیکین بر آن بگذارو
این سرود بالبال است.
منبع:
کریمر،ساموئل: 1385،الواح سومری،ترجمه داود رسائی،تهران،انتشارات علمی و فرهنگی،صص 193-195

 

همچنین بنگرید به:
داستان توفان در نوشته‌های سومری
این نوشته در تاریخ ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

