شاعران جنبش شعوبیه(ابواسحاق ابراهیم بن ممشاد اصفهانی)

ابواسحاق ابراهیم بن ممشاد اصفهانی(متوکلی) ار مردم جی اصفهان بود که مدتی سمت دبیری متوکل عباسی را بر عهده داشت و از ندمای او به شمار می‌آمد.در کتابت عربی در عهد خود بی‌نظیر و در فصاحت مورد مثل بود.متوکلی بعد از مرگ خلیفه،از مصاحبت فرزند او کناره گرفت و به یعقوب لیث صفار پیوست.بعضی گفته‌اند در ایام معتمد به عنوان رسالت نزد یعقوب رفت و یعقوب او را نزد خود نگاه داشت.بنابر مشهور متوکلی از جانب یعقوب،قطعه زیر را که درباره افتخار به نژاد و نسب ایرانی و تحقیر عرب برای خلیفه فرستاد:
انا ابن الاكارم من نسل جم
و حايز ارث ملوك العجم
و محي الذي باد من عزهم
و عفي عليه طوال القدم
و طالب  او تارهم    جهره
فمن  نام  حقهم   لم  انم
معي  علم   الكابيان    الذي
به ارتجي ان اسود الامم
فقل   لبني   هاشم   اجمعين
هلموا الي الخلع قبل الندم
ملكنا   كم   عنوه     بالرما
حطعنا و ضربا بسيف حدم
و  اولاكم   الملك    آباوءنا
فما  ان وفيتم  بشكر  النعم
فعودوا   الي ارضكم بالحجاز
لاكل الضباب و رعي الغنم
فاني  ساعلو  سرير  الملوك
بحد  الحسام  و  حرف  القلم(معجم الادبا،1/  323)
یعنی:
من زاده بزرگانم،از دودمان جم و وارث تخت و تاج عجمم.من زنده کننده آن عزتم که از دست رفته،و روزگار کهن،آثار آن را از میان برده است.من آشکارا کینه خواه آنها هستم و طالب انتقامم.اگر کسی از حق آنها بگذرد،من نخواهم گذشت.درفش کاویان همراه من است،که با آن بر همه ملل امید سروری دارم.به بنی‌هاشم بگو پیش از آنکه پشیمان شوید،به خلع خود اقدام کنید.زور نیزه و شمشیر ما بود که شما را به دولت رسانید،پدران ما شما را صاحب دولت و سلطنت کردند،شما پاس خدمت آنها را نگاه نداشتید و شکر نعمت به جای نیاوردید.از این پس به حجاز،سرزمین اصلی خود برگردید و به خوردن سوسمار و چراندن گوسفند بپردازید،بزودی به زور تیغ و نوک خامه بر تخت پادشاهان خواهم نشست.
منبع:
ممتحن،حسینعلی 1385:نهضت شعوبیه،تهران،انتشارات علمی و فرهنگی
این نوشته در ادبیات ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

