کتیبه کرتیر در نقش رجب(KNRb)

این کتیبه در نقش رجب در دامنه کوه رحمت،در فاصله یک کیلومتر و نیمی جنوب استخر و در حدود سه کیلومتری شمال تخت جمشید،واقع است.در نقش رجب،نقش‌هایی از اردشیر و شاپور ساسانی دیده می‌شود.کتیبه کرتیر در کنار نقش مربوط به تفویض مقام شاهی از سوی اورمزد به اردشیر نگاشته شده و دارای 31 سطر است.این کتیبه دارای دو موضوع است؛معرفی او و القابی که داشته و شرح کارهایی که انجام داده است و دیگر شرح معراج او.

 

 

 

 

1- پس من کرتیر در شهر(کشور) به راستی کامکار بوده‌ام و [در برابر] ایزدان
2- و خدایگان،نیک پریستار و نیک کامه بوده‌ام.و من از ایزدان این را نیز
3- درخواست کردم که: اگر یک بار ایزدان من کرتیر را در میان زندگان
4- به ارج جای دهند،سپس مرا در آن سوی(آن جهان)،در جهان درگذشتگان،نیز بنمائید و چاره (راه) [رسیدن] به بهشت
5- و دوزخ را؛و این نیز به بهانه این کارهای دینی(خدمات) که بدان گونه در کشور انجام گرفته است.
6- و نیز به همان بهانه،در آن سوی به من بنمائید،چگونه خواهید بود،به گونه ‌ای که من در این باره بی‌گمان (گستاخ) بشوم،و
7- درست همان‌گونه که از ایزدان خواسته بودم و مرا[پیشتر] بنمود
8- و نیز مرا بنمایند راه [رسیدن] به بهشت و دوزخ را و چگونگی ارتایی (رستگاری) و دروندی (تبهکاری) را به بهانه این خدمات (کردگان)
9- پس،بعد از آن که ایزدان،مرا این چیزهای آن جهان در گذشتگان نمایاندند
10- آنگاه،من نیز بدان ایزدان نیک پریستاتر و نیک‌کامه‌تر شدم
11- و بر روان خویش رادتر و راست‌تر شدم
12- و نیز یسنا ها و [دیگر] کرفه گری‌ها که در شهر انجام شده است
13- بس گستاخ‌تر شدم.و آن که این نامه (سنگ‌نبشته) بیند
14- و بخواند،او باشد در برابر ایزدان و خدایگان و روان خویش راد
15- و راست؛ و نیز در [برابر] این یسنا ها و کرفه گری‌ها و دین مزدایسنا
16- که هم اکنون در میان زندگان انجام می‌شود،گستاخ‌تر باشد،و
17- آن که بی‌باور نباشد به چیزهای آن جهانی،زیرا او بی‌گمان باور خواهد داشت که
18- بهشتی است و دوزخی؛و آن که کرفه‌گر،او به بهشت فراز
19- خواهد شد و آن که دروند است به دوزخ افکنده خواهد شد.وآن که کرفه‌گر است و به
20- نیکویی به کرفه می‌رود،به تن اسنوند‌ اش خسروی و آبادی
21- برسد و روان اسنوند اش را ارتایی (رستگاری) برسد
22- همانند آنچه به من کرتیر رسید.و من این نامه را بدین بهانه نوشته‌ام تا همان‌گونه
23- که من کرتیر از دیرباز،بس آذران
24- و مغان وصیت‌نامه‌ها و پیمان‌نامه‌های (مربوط) به آذران و مغان (هم‌پیوند) با شهرداران و خدایگان مهر کردم؛نام خویش را بس گواهی در جاهای (گوناگون)
25- بر وصیت‌نامه‌ها،پیمان‌نامه‌ها و مادیگان‌ها (گزارش‌ها) نوشته‌ام،تا آن که،فرازتر
26- زمان (آینده) پیمان‌نامه،مادیگان یا وصیت‌نامه یا دیگر نبشته‌ای را ببیند،او
27- بداند که من آن کرتیرم که شاپور شاهان «کرتیر
28- موبد و هیربد» نام کرد و هرمزد شاهان شاه و بهرام شاهان
29- شاه شاپورگان «کرتیر موبد هرمزد» نام کردند و بهرام
30- شاهان شاه بهرامگان «کرتیر،موبد بخت‌روان (سعادتمند) بهرام و هرمزد» نام کرد.
31- نوشته شد [بدست] بختک،دبیر کرتیر خدای.

 

 

 

این نوشته در نوشته های پهلوی ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

