کتیبه های داریوش بزرگ در تخت جمشید

DPa
کتیبه سه زبانه در کاخ تچر:
داریوش شاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه مردمان، پسر ویشتاسپه، هخامنشی، که این تچر را ساخت.
DPb
کتیبه کوتاه سه زبانه در دو نسخه،یکی روی لباس داریوش و دیگری بالای سر خشایار شا:
داریوش شاه بزرگ است، پسر ویشتاسپه، هخامنشی.
DPc
کتیبه کوتاه سه زبانه درباره ساختمان،هجده بار بر روی پنجره ها و درهای کاخ داریوش تکرار شده است:
پنجره سنگی ساخته شده در خانه داریوش.
DPd
کتیبه ای به زبان پارسی باستان روی دیوار جنوبی صفه.مضمون اصلی آن مردم پارس است:
1. اهوره مزدا بزرگ است، بزرگترین خدایان؛او که داریوش را شاه کرد؛شهریاری را به او داد؛
به خواست اهوره مزدا،داریوش شاه است.
2. داریوش شاه می گوید:
این مردم پارس، که اهوره مزدا به من داد،بسیار خوب،با اسبان خوب،با مردمان خوب،به خواست اهوره مزدا و به خواست من،داریوش شاه،از هیچ چیز دیگری نمی ترسد.
3. داریوش شاه می گوید:
اهوره مزدا،با تمام خدایان،مرا پیاید،و اهوره مزدا این مردم را بپاید از سپاه دشمن،از گرسنگی و از دروغ؛بر این مردم سپاه دشمن،قحطی،و دروغ چیره نشود؛این همان چیزی است که همچون موهبتی از اهوره مزدا،با تمام خدایان،می خواهم؛اهوره مزدا،با تمام خدایان،این را همچون موهبتی به من دهد.
DPe
کتیبه به پارسی باستان روی دیوار جنوبی صفه،در سمت راست DPd. مضمون آن بر شمردن مردمانی است که تحت فرمان سپاه پارس هستند:
1. من داریوش هستم، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه مردمان، پسر ویشتاسپه، هخامنشی.
2. داریوش شاه می گوید:
به خواست اهوره مزدا،اینها مردمانی هستند که من با این سپاه پارس گرفتم،آنهایی که از من می ترسیدند،به من خراج می دادند:
عیلامی،مادی،بابلی،عرب،آشوری،مصری ها،ارمنی،کاپادوکیایی،لیدیایی،یونانی هایی که روی زمین هستند و آنهایی که بر دریا هستند و اقوامی که آن سوی دریا هستند،اسگرتی،پارت،درنگی(زرنگی)،آریانی(هروی)،باختری(بلخی)،سغدی،خوارزمی،ستگیدی، ارخوزی(رخجی)،هندی،گنداره ای،سکایی و مکی.
3. داریوش شاه می گوید:
اگر تو چنین می اندیشی: من نمی خواهم از دیگری بترسم،این سپاه پارس را حمایت کن،اگر سپاه پارس حمایت شود،تا مدت ها شادی زوال ناپذیر بر این خانه فرود خواهد آمد.
PDf
کتیبه ای به زبان عیلامی بر دیوار جنوبی صفه در سمت راست DPc.مربوط به ساختمان صفه:
1. من داریوش هستم، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه مردمان، شاه روی این زمین، پسر ویشتاسپه، هخامنشی.
2. و داریوش شاه می گوید:
روی این صفه،آنجایی که این کاخ ساخته شد،در آنجا هیچ کاخی ساخته نشده بود؛به خواست اهوره مزدا من خود این کاخ را ساختم؛ و اهوره مزدا با تمام خدایان،چنین خواست که این کاخ ساخته شود؛و من خود آن را ساختم؛آنگاه کاخ استوار و با شکوه ساخته شد و دقیقاً به همان گونه که من فرمان داده بودم.
3. و داریوش شاه می گوید:
اهورا مزدا با تمام خدایان مرا بپاید،و این کاخ را و نیز آنچه روی این صفه گرد آوری شده است؛آنچه انسانی خائن می اندیشد رخ ندهد!
DPg
کتیبه ای به زبان بابلی روی دیوار جنوبی صفه در سمت راست DPf. موضوع آن مربوط به اقوامی است که در ساختن تخت جمشید همکاری کرده اند:
1. اهوره مزدای بزرگ،که از همه خدایان بزرگتر است،که آسمان و زمین را آفرید،که مردمان را آفرید،که به انسانهای زنده که بر روی آن هستند کامیابی داد،که داریوش را شاه کرد و شهریاری به داریوش داد روی این زمین وسیع که در آن کشورهای بسیاری هست:
پارس،ماد و دیگر سرزمینها با زبانهای دیگر،با کوهها و دشتها از این سوی دریا و از آن سوی دریا،از این سوی صحرا و آن سوی صحرا.
2. داریوش شاه می گوید:
با یاری اهوره مزدا اینها کشورهایی هستند که چنین کردند که در اینجا گرد هم آمدند:
پارس،ماد،و دیگر کشورها،با دیگر کشورها،با زبانهای دیگر،با کوهها و دشتها،از این سوی دریا و آن سوی دریا،همانگونه که من بدیشان در این مورد فرمان داده بودم؛هر آنچه من کردم با یاری اهوره مزدا کردم؛اهوه مزدا با تمام خدایان مرا بپاید،من و آنچه را من دوست دارم.
DPh
کتیبه سه زبانه در چهار نسخه،دو تا روی الواح طلایی و دو تا روی الواح نقره ای:
1. داریوش شاه بزرگ است،شاه شاهان،شاه مردمان،پسر ویشتاسپه،هخامنشی
2.داریوش شاه می گوید:
این شهیاری است که من دارم،از سکاها که آن سوی سغدیانه هستند تا حبشه،از هند تا لیدیا؛همو  که اهورامزدا،بزرگترین خدایان مرا داد.
DPi
کتیبه کوتاه سه زبانه روی کلون در:
دستگیره در از سنگ لاجورد ساخته شده در خانه داریوش شاه.
DPj
قطعه ای از یک کتیبه سه زبانه روی پایه ستون:
داریوش.
کتیبه های هخامنشی،پی یر لوکوک،ترجمه نازیلا خلخالی،نشر فرزان روز،چاپ دوم،1386
همچنین بنگرید به:
کتیبه های آرشام و آریارمن
کتیبه های داریوش بزرگ(الوند،همدان،نقش رستم)
کتیبه آرامگاه داریوش بزرگ(DNb)
ترجمه چکامه نبونید
این نوشته در کتیبه های هخامنشی ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

