تفاوت کشور گشایی کوروش با سایر شاهان

در آن روزگاران همه جا اولین وظیفه پادشاهان فاتح، اختناق مغلوبین و غارت و سوزاندن و کشتار دسته جمعی آنها و بردن افراد به اسارت بود.برای آنکه گفته بالا تایید شود و نیز مقایسه ای با اعلامیه کوروش انجام گیرد،چند کتیبه را که از کشورگشایان بزرگ آن زمان بر جای مانده است در زیر می آوریم:
به فرموده آشور و ایشتار خدایان بزرگ که حامیان من هستند با لشکریان و ارابه های جنگی خود به شهر گینابو حمله بردم و آن را به ضرب یک شست تصرف کردم – 600 نفر از جنگیان دشمن را بیدرنگ سر بریدم . سه هزار اسیر را زنده زنده طعمه آتش ساختم و حتی یک نفر را باقی نگذاشتم تا به گروگانی رود . کاکم شهر را به دست خودم زنده پوست کندم و پوستش را به دیوار شهر آویختم و از آنجا به شهر طلا روان شدم . مردم این شهر از در عجز و الحاح در نیامدند و تسلیم من نشدند . لاجرم به شهرستان یورش بردم و آن را گشودم . سه هزار نفر را از دم تیغ گذراندم بسیاری دیگر را در آتش کباب کردم . اسرای بیشمار را دست و انگشت و گوش و بینی بریدم و هزاران چشم از کاسه و هزاران زبان از دهان بیرون کشیدم . از اجساد کشتگان پشته ها ساختم و سرهای بریده را بر تاک های شهر آویختم.(سال 884 ق م .از کتیبه آسورنازیربال Assurnasirbal)
بلی ،مشاهده میکنید که آسورنا زیربال مردمان را میکشد و آنها را به تاک ها می آویزد .ولی کورش خود تاکی بود که بر جهان سایه انداخت و مردم را درپناه گرفت.
***
بر سی و چهار دژ و شهرهای بی حسابی را که تابع آنها بودند،یورش بردم و آنها را در محاصره گرفتم و گشودم.آنگاه مردم این شهرها و قلعه ها را به اسیری بردم و خانه هایشان را خراب کردم و به صورت تل خاکی درآوردم.همه را چنان آتش زدم که روزهای بسیار دود حریق مانند دود قربانی رو به آسمان پهناور بالا رفت.وقتی که بابل را گشودم و آتش زدم،نهر فرات را که در میان شهر روان بود،روی خرابه هاباز کردم تا حتی آثار این ویرانه ها را نیز آب ببرد.(سال 689 ق م. از کتیبه سناخریب Sennacherib)
***
خاک شهر شوستان و شهر ماداکتو و شهرهای دیگر را به آشور کشیدم. درمدت یک ماه و یک روز کشور ایلام را با تمامی عرض آن جارو کردم . این مملکت را از عبور حشم و از نغمات موسیقی بی نصیب ساختم . به درندگان و ماران و جانوران کویر اجازه دادم که آن را سراسر فرا گیرند.(سال 645 ق م.از کتیبه آسوربانیپال Assurbanipal)
***
فرمان دادم که صد هزار چشم درآورند و صد هزار قلم پا را بشکنند. با دست خودم چشم فرمانده دشمن را درآوردم. هزاران پسر و دختر را زنده زنده در آتش سوزاندم . خانه را چنان کوفتم که دیگر بانک زنده ای ا ز آنها بر نخیزد.(سال556 ق م.کتیبه ای از بخت النصر Nabochodonsor)
همان قدر که درجهان خبر سقوط بابل ، مرکز بزرگترین و نیرومند ترین و غنی ترین امپراطوری ها ، عجیب و بهت آور بود ، روش و سیاستی را که کورش پس از فتح شهر پیش گرفت و به تمامی بابل و همه مردم آن امان داد شگفتی بیشتری داشت.
منبع:
کوروش شهریار دادگر،دکتر ولفگانگ ویلهلم،ترجمه بهرام شالگونی و کریم طاهر زاده،نشر جامی 1386(خلاصه شده از صص 60-63)
همچنین بنگرید به :
ترجمه چکامه نبونید
ترجمه منشور کوروش
این نوشته در تاریخ ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای تفاوت کشور گشایی کوروش با سایر شاهان

  1. نوشین :گفت

    درود بر بهنام گرامی, موفق باشی

  2. نوشین :گفت

    با درودی دوباره
    من مطلب شمارا در وبسایت آزادگی منتشر کردم
    به این لینک رجوع کنید:
    https://azadegi.com/link/2011/11/04/122598

پاسخی بگذارید

