کتیبه های داریوش بزرگ(الوند،همدان،نقش رستم)

کتیبه نقش رستم(DNa)
کتیبه ای سه زبانه درباره برقرای صلح و آرامش در میان تمام مردمان شاهنشاهی:
1- اهوره مزدا خدای بزرگ است،که این زمین را آفرید،که آن آسمان را آفرید،که مردم را آفرید،که شادی را برای مردم آفرید،که داریوش را شاه کرد،یگانه شاه از بسیار،یگانه فرمانروا از بسیار.
2- من داریوش هستم،شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه مردمان از تمام تبارها،شاه روی این زمین تا دوردست،پسر ویشتاسپ،هخامنشی،پارسی،پسر پارسی،آریایی،از تبار آریایی.
3- داریوش شاه می گوید:
به خواست اهوره مزدا اینها مردمانی هستند که من در بیرون از پارس از آنها را گرفتم؛من بر آنها پادشاهی کردم؛آنها به من خراج دادند؛آنچه به آنها از جانب من گفته شده بود،آنها آن را کردند؛قانون من آنها را نگاه داشت:
ماد،عیلامی،پارتی،آریانی(هروی)،باختری(بلخی)،سغدی،خوارزمی،درنگی(زرنگی)،ارخوزی(رخجی)،ستگیدی،گنداره ای،هندی،سکایی امیرگی،سکاهای تیگرخوده(تیزخورد)،بابلی،آشوری،عرب،مصری،ارمنی،کاپادوکیایی،لیدیایی،یونانی،سکاهای آن سوی دریایی،تراکیایی،یونانی آسپیدو فوری،لیبیایی،حبشی،مکی،کاری.
4- داریوش شاه می گوید:
اهوره مزدا هنگامی که این زمین را آشفته دید،آنگاه آن را به من داد،مرا شاه کرد،من شاه هستم؛به خواست اهوره مزدا او را دوباره بر سر جایش گذاشتم؛آنچه من بدیشان گفتم آنها آن را کردند همانگونه که مرا کام بود؛آیا هرگز تو می اندیشی این مردمانی که داریوش شاه داشت چه تعداد بودند؟ این پیکرها را که تخت را می برند ببین،آنگاه آنها را خواهی شناخت؛آنگاه خواهی دانست که نیزه مرد پارسی تا دور دست رفته است،آنگاه خواهی دانست که مرد پارسی دور از پارس نبرد کرده است.
5- داریوش شاه می گوید:
آنچه کرده شد همه به خواست اهوره مزدا کردم؛اهوره مزدا یاری خود را به من داد تا آنجا که آنچه را کرده شد من کردم؛اهوره مزدا مرا در برابر بدیها بپاید،خاندانم را و این مردم را؛این آن چیزی است که من از اهورامزدا می خواهم؛اهورامزدا آن را به من دهد.
6- ای مرد! باشد که فرمان اهورامزدا به نظرت بد نیاید! از راه راست منحرف نشو! شورش مکن!
کتیبه الوند(DE)
کتیبه ای سه زبانه کوه الوند درباره آفرینش جهان:
1- اهوره مزدا خدای بزرگ است،که این زمین را آفرید،که آن آسمان را آفرید،که مردم را آفرید،که شادی را برای مردم آفرید،که داریوش را شاه کرد،یگانه شاه از بسیار،یگانه فرمانروا از بسیار.
2- من داریوش هستم،شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه مردمانی با تبارهای بسیار،شاه روی این زمین بزرگ تا دوردست،پسر ویشتاسپه هخامنشی.
کتیبه همدان(DH)
کتیبه سه زبانه درباره گسترش شاهنشاهی؛یکی روی لوح طلا و دیگری روی لوح نقره:
1- داریوش شاه بزرگ است،شاه شاهان،شاه مردمان،پسر ویشتاسپه،هخامنشی.
2- داریوش شاه می گوید:
این شهیاری است که من دارم،از سکاها که آن سوی سغدیانه هستند تا حبشه،از هند تا لیدیا؛همو  که اهوره مزدا،بزرگترین خدایان مرا داد.
منبع:
کتیبه های هخامنشی،پی یر لوکوک،ترجمه نازیلا خلخالی،نشر فرزان روز،چاپ دوم،1386
همچنین بنگرید:
کتیبه های آریارمنه و آرشام
کتیبه بیستون
منشور کوروش بزرگ
این نوشته در کتیبه های هخامنشی ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

