کتيبه هاي هخامنشي(آریارمنه و آرشام)

کتیبه آریارمنه در همدان (AMH)
لوحه ای از طلا که حدود سال 1930 در بازار همدان خریداری شده،سامل ده سطر از یک متن به زبان پارسی باستان:(این کتیبه احتمالاً جعلی است؛بدین معنی که نویسنده آن شخص آریامنه نیست و احتمالاً در زمان داریوش نوشته شده است)
1. آریارمنه شاه بزرگ است،شاه شاهان،شاه پارسی،پسر شاه چیش پیش،نوه هخامنش.
2. شاه آریارمنه می گوید:این مردم پارس را که من دارم،با اسبان خوب،با مردان خوب،خدای بزرگ اهورامزدا به من داد؛به خواست اهوره مزدا من شاه این مردم هستم.
3. شاه آریارمنه می گوید:اهوره مزدا مرا یاری دهد
کتیبه آرشامه در همدان (ASH)
لوحه ای از طلا در سه قطعه که در بازار همدان حدود سال 1945خریداری شده،شامل متنی به زبان پارسی باستان:(این کتیبه احتمالاً جعلی است؛بدین معنی که نویسنده آن شخص آرشامه نیست و احتمالاً در زمان داریوش نوشته شده است)
1. آرشامه شاه بزرگ است،شاه شاهان،شاه پارسی،پسر شاه آریارمنه هخامنشی.
2. شاه آرشامه می گوید:اهوره مزدا،خدای بزرگ،بزرگترین خدایان،مرا شاه کرد؛او مردم پارس را به من داد با جنگتوران خوب،با اسبان خوب؛ به خواست اهوره مزدا من این مردم را دارم.
3. اهوره مزدا من و خانه ام را بپاید، و مردمی را که من دارم بپاید.
منبع:
کتیبه های هخامنشی،پی یر لوکوک،ترجمه نازیلا خلخالی،نشر فرزان روز،چاپ دوم،1386
این نوشته در کتیبه های هخامنشی ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

